“L’assemblea feminista va crear un espai de construcció del país i de naltros mateixes” (i II)

25 Març 2011 § Deixa un comentari

Foto pròpia

Noves visions i pràctiques polítiques

Així, van crear les bases del feminisme comunitari. “La cosmovisió andina, quítxua i aimara, es base en el Chacha-Warmi, la relació home-dona, com a complementarietat. Naltros ho vam qüestionar, perquè segueix sent patriarcal. Ho recuperem, però no des d’una òptica heterosexual. Apostem per una complementarietat no jeràrquica, recuperant el coneixement de les warmis (dones)”, aclareix.

La política del ‘Viure Bé’ és d’estar amb harmonia amb la naturalesa, la base de la convivència entre els éssers humans i la naturalesa, sentint-nos-en part. “No deixa de ser un discurs, demagògia. S’ha de construir, no deixarem que ho facin tot ells; no es qüestionen la subalternitat de les dones. Encara hi ha llocs on les nenes s’han de casar amb els seus violadors”. Així, explica com a un poblet anomenat Muñecas, després d’un treball constant, han aconseguit, almenys, que en casos de violació, les nenes no s’hagin de casar i siguin ell qui s’hagi de quedar amb el nen.

“Els discursos d’Evo i García Linera són molt masclistes”, afirma. I afegeix que elles critiquen “la parafernàlia de la Mare Terra i la cimera dels pobles contra el canvi climàtic, perquè segueix reproduïnt el paradigma de gènere: la Terra com a dona a qui pots explotar, matar, etc.”

“No ens podem descolonitzar si no acabem amb l’Estat, l’Estat és el poder més colonial que tenim”, assegura. “Abans hi havia més dones a l’AF que apostaven per treballar des de dins, ara ja no tant”.

“El procés de canvi no és del MAS, ni de l’Evo, és de tot el poble”. En aquest sentit, sí que està amb el procés, però qüestiona accions públiques que fa el govern. “No sabem si seguiran treballant el marc conceptual”, exposa.

Respecte el gasolinazo (mesura que pretenia duplicar el preu dels combustibles, tombada per la mobilització popular a finals del 2010), assegura que l’explicació econòmica que va donar el govern no tenia sentit, ni pel fons ni per la forma. Pel fons, perquè hi ha hagut una nacionalització dels hidrocarburs que hauria de suposar més ingressos per l’Estat, “on estan?”. I per la forma, perquè ho van fer quan arribava Any Nou, i pensaven que tothom estaria bevent i no se n’assabentarien, “com a poble ignorant”.

Feminisme comunitari

El feminisme, a Amèrica Llatina i especialment a Bolívia, planteja dues grans diferències: l’autònom, que qüestiona la identitat de gènere; l’institucional, a través d’ONG’s, amb un enfocament cap a l’equitat de gènere.

El feminisme comunitari ve de l’autònom, però s’ajunta amb les dones de les comunitats: emancipació, transformació de l’opressió que exerceix el patriarcat. Hi ha una ruptura epistemològica amb el feminisme occidental, “que és més individual”. Planteja la construcció de comunitats diferents superant la divisió de gènere, amb relacions diferents. “Un espai on les dones siguin autònomes, on puguin decidir sobre els seus cossos, espais, etc.”.

[Per saber-ne més, podeu llegir Hilando fino desde el feminismo comunitario, de Julieta Paredes]

Tagged:

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s

What’s this?

You are currently reading “L’assemblea feminista va crear un espai de construcció del país i de naltros mateixes” (i II) at a destemps.

meta

%d bloggers like this: